El Telescopi Fabra ROA Montsec realitza la seva primera observació robòtica

El Telescopi Fabra ROA Montsec (TFRM) és un telescopi robòtic de tipus Baker-Nunn construït per l'Smithsonian Institution durant els anys 60s, de 50cm d'obertura i un mirall de 78cm. El seu camp de visió CCD extraordinàriament gran (4.4º x4.4º) converteixen al TFRM en un telescopi únic. El TFRM està ubicat a l'Observatori Astronòmic del Montsec (OAdM).
El TFRM és una iniciativa fruit de la col·laboració entre l'Observatori Fabra(Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona) i el Real Instituto y Observatorio de la Armada en San Fernando (ROA). Els investigadors del Departament d'Astronomia i Meteorologia DAM, (UB) Jorge Núñez, Octavi Fors, Roberto Baena i Maite Merino participen en el projecte i controlen el funcionament del TFRM.

El primer projecte científic dut a terme amb el TFRM ha estat l'observació regular de l'estrella MWC 148, contrapartida òptica de la font de raigs gamma de molt alta energia HESS J0632+057, la qual es troba actualment en un estat actiu en ràdio, raigs X i raigs gamma (veure Moldón et al. 2011 i les referències que allí es mencionen). Aquesta campanya observacional s'enmarca en una col·laboració amb els Drs. Josep Maria Paredes i Marc Ribó, membres del grup d'Astrofísica d'Altes Energies del DAM.

Les observacions de MWC 148 amb el TFRM es van realitzar de manera remota la nit de l'11 de febrer de 2011, en mode robòtic supervisat la nit del 18 de febrer i, finalment, en mode robòtic no supervisat la nit del 25 de febrer. En altres paraules, aquesta darrera observació es va dur a terme íntegrament de manera automàtica, sense cap intervenció humana. El TFRM es troba actualment en període de proves.

Enllaç

Miércoles, 24 Octubre, 2012