Charla divulgación: "El primer catàleg Galàctic de Gaia"

A cargo: J. Portell - ICCUB (IEEC-UB)
Sitio: Agrupació Astronòmica d'Osona, Vic.
Fecha-Hora: 07/03/2017- 20:00h

Resumen:
Jordi Portell és coordinador del sistema diari de processament de dades de la missió Gaia, i coordinador del projecte SETI a Catalunya.
Després del seu llançament el Desembre de 2013 i de mig any de proves i ajustaments, el satèl·lit Gaia va començar les operacions nominals el Juliol de 2014. Durant més de 2 anys ha estat observant i mesurant, en promig, més de 50 milions d’objectes astronòmics cada dia, el qual significa més de 25GB de dades comprimides que cal processar ràpidament.
Aquestes són llavors re-processades i refinades per diversos sistemes en centres d’investigació i processament de dades arreu d’Europa, incloent el supercomputador MareNostrum a Barcelona.
L’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya, l’Institut de Ciències del Cosmos i la Universitat de Barcelona han participat en Gaia des de la seva concepció, i han contribuït molt significativament a la realització i publicació del primer catàleg estel·lar de Gaia, amb més de mil milions de posicions, i més de dos milions de distàncies i velocitats.
En aquesta ponència repassarem les característiques principals de la missió, del consorci de processament de dades, i dels principals sistemes de processament. Ens centrarem en la primera publicació de resultats, que va tenir lloc el Setembre de 2016, i mostrarem també la previsió de publicacions properes.