Històric de Noticies

Entrevista amb F. Figueras al programa de ràdio "Un alto en el camino" d'Onda Cero

Francesca Figueras, subdirectora de l'Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB) i presidenta de la Societat Espanyola d'Astronomia (SEA), és entrevistada al programa de ràdio Onda Cero "Un alto en el camino" del diumenge 27 d'agost.

En la secció del programa dedicada a les dones pioneres en astronomia  la periodista Diana López revisa el paper de la dona al llarg de la història en aquesta branca de la física i entrevista a Francesca Figueras.

Web del programa

Web de la Sociedad Española de Astronomía

Divendres, 1 Setembre, 2017

El dilluns 21 d'agost es produirà una eclipsi total de Sol

​​El dia 21 d’agost té lloc un eclipsi total de Sol, un fenomen que s'origina quan la Lluna s’interposa entre la Terra i el Sol. A diferència d'un eclipsi de Lluna, que es pot veure des de qualsevol punt de la Terra on sigui de nit mentre duri l'eclipsi, els eclipsis de Sol només es veuen en unes franges concretes que es corresponen amb la trajectòria del con d'ombra —o d'antiombra— que provoca la Lluna sobre la superfície terrestre. En aquest cas, l'eclipsi solar total començarà al nord de l'oceà Pacífic, travessarà els Estats Units d'Amèrica i finalitzarà a Cap Verd, a l'oceà Atlàntic.

Divendres, 18 Agost, 2017

Un estudi amb col·laboració de la UB constata que el Montsec, el Pirineu i les zones de Ponent destaquen per la qualitat del seu cel nocturn

Una nova campanya de mesures del fons del cel nocturn ha constatat que el firmament del Montsec continua sent de categoria excepcional. En els contorns relatius a la certificació Starlight (Destinació Turística Starlight i Reserva Starlight) les dades obtingudes durant l’any 2016 confirmen que els valors són excel·lents en algunes àrees i de qualitat molt bona en la pràctica totalitat de zones no urbanes. Les campanyes de mesurament s’emmarquen en un projecte d’avaluació de les condicions naturals del medi nocturn dels Parcs Naturals de Catalunya, amb l’objectiu de detectar els que conserven millors condicions i impulsar-ne projectes de protecció. L'estudi ha comptat amb la col·laboració del departament de Física Quàntica i Astrofísica de la UB.

Dilluns, 7 Agost, 2017

El catedràtic Jorge Núñez de Murga dona nom a l’últim asteroide descobert a l’Observatori Fabra

L’asteroide 1941 WA ha rebut el nom de (4298) Jorgenunez. Aquest cos celeste, un dels planetes menors del cinturó principal d’asteroides del Sistema Solar —situat entre les òrbites de Mart i Júpiter—, porta el nom de Jorge Núñez de Murga, catedràtic del Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i actual director de l’Observatori Fabra, observatori astronòmic de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB).

Dilluns, 3 Juliol, 2017

L'Institut Català de les dones crea el Cercador d'expertes

L'Institut Català de les Dones posa a la disposició dels mitjans de comunicació aquesta eina que facilita la recerca de perfils de dones d'àmbits científics, acadèmics, empresarials, culturals i d'altres.

L'objectiu és visualitzar les aportacions de les dones, especialment en aquells espais on tradicionalment no hi ha hagut presència femenina, i facilitar que els mitjans de comunicació convidin dones expertes a generar opinió en informatius, debats, intervencions i programes diversos.

Cercador d'Expertes

Article El Punt Avui

Dijous, 18 Maig, 2017

Ja és disponible "Eclipsi 2.0", l'aplicació per al càlcul d'esdeveniments astronòmics

Eclipsi 2.0 és la nova versió, amb un munt de característiques noves, de l'aplicació per al càlcul d'eclipsis i trànsits Eclipsi que va sortir el desembre de 2012.

Aquesta aplicació calcula i simula esdeveniments astronòmics. Una eina per a amants de l'astronomia que permet conèixer d'una manera senzilla les circumstàncies generals i locals dels eclipsis solars i lunars i els trànsits planetaris.

Enllaç amb la descàrrega

Dilluns, 15 Maig, 2017

L' ICCUB inaugura un noves instal·lacions al Parc Científic de Barcelona

El dijous 11 de maig, el ICCUB inaugurarà la seva nova seu al Parc Científic de Barcelona. Aquesta nova seu acollirà Unitat Tecnològica de l'Institut, que ha estat creat per fer complir els projectes amb un component tecnològic important, ja sigui centrat en la ciència, investigació o tecnologia manifestants, entre d'altres. La unitat es basa en els coneixements obtinguts pels seus membres durant diversos anys de treball en revolucionaris projectes internacionals, com LHCb, Gaia, Solar Orbiter o CTA.

Dijous, 11 Maig, 2017

Els exoplanetes podrien tenir oceans com els de la Terra?

Perquè la superfície d’un planeta pugui tenir àrees extenses tant de terra com d’aigua, es necessita un equilibri delicat entre el volum d’aigua que reté i les dimensions de les conques oceàniques. En el conjunt de planetes amb aigua, cada una d’aquestes quantitats pot variar considerablement. Encara es desconeix la raó per la qual els valors de la Terra estan en ple equilibri. En un article publicat a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (Oxford University Press), l’autor, Fergus Simpson, investigador de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB), ha construït un model estadístic —basat en l’estadística bayesiana— per predir la divisió entre terra i aigua en exoplanetes habitables.

Divendres, 21 Abril, 2017

Pàgines