Històric de Noticies

Primer esdeveniment còsmic observat amb ones gravitacionals i radiació electromagnètica

Astrònoms de diferents col·laboracions van anunciar dilluns 16 d'octubre la detecció de dues estrelles de neutrons en col·lisió pels observatoris d'ones gravitacional LIGO i VIRGO i també per altres 70 observatoris d'ones electromagnètiques. Aquesta és la primera vegada que els científics han detectat ones gravitacionals alhora que la llum emesa pel mateix esdeveniment còsmic, obrint una nova finestra a l'astronomia d'observació, l'astronomia 'multi-missatger'.

Dilluns, 16 Octubre, 2017

Exploració de l'univers a les més altes energies – el Cherenkov Telescope Array (CTA) publica el seu nou llibre de ciència

​​La publicació "Science with the Cherenkov Telescope Array" va ser difosa ahir a través de la biblioteca del servidor web del CTA (www.cta-observatory.org/science/library/) i arXiv (1709.07997) i apareixerà en una edició especial de la "International Journal of Modern Physics d" en les pròximes setmanes. El treball inclou més de 200 pàgines que introdueixen i desenvolupen els principals arguments científics del CTA i posicionen a aquesta instal·lació com un dels grans observatoris presents i futurs.

Dijous, 28 Setembre, 2017

Entrevista amb F. Figueras al programa de ràdio "Un alto en el camino" d'Onda Cero

Francesca Figueras, subdirectora de l'Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB) i presidenta de la Societat Espanyola d'Astronomia (SEA), és entrevistada al programa de ràdio Onda Cero "Un alto en el camino" del diumenge 27 d'agost.

En la secció del programa dedicada a les dones pioneres en astronomia  la periodista Diana López revisa el paper de la dona al llarg de la història en aquesta branca de la física i entrevista a Francesca Figueras.

Web del programa

Web de la Sociedad Española de Astronomía

Divendres, 1 Setembre, 2017

El dilluns 21 d'agost es produirà una eclipsi total de Sol

​​El dia 21 d’agost té lloc un eclipsi total de Sol, un fenomen que s'origina quan la Lluna s’interposa entre la Terra i el Sol. A diferència d'un eclipsi de Lluna, que es pot veure des de qualsevol punt de la Terra on sigui de nit mentre duri l'eclipsi, els eclipsis de Sol només es veuen en unes franges concretes que es corresponen amb la trajectòria del con d'ombra —o d'antiombra— que provoca la Lluna sobre la superfície terrestre. En aquest cas, l'eclipsi solar total començarà al nord de l'oceà Pacífic, travessarà els Estats Units d'Amèrica i finalitzarà a Cap Verd, a l'oceà Atlàntic.

Divendres, 18 Agost, 2017

Un estudi amb col·laboració de la UB constata que el Montsec, el Pirineu i les zones de Ponent destaquen per la qualitat del seu cel nocturn

Una nova campanya de mesures del fons del cel nocturn ha constatat que el firmament del Montsec continua sent de categoria excepcional. En els contorns relatius a la certificació Starlight (Destinació Turística Starlight i Reserva Starlight) les dades obtingudes durant l’any 2016 confirmen que els valors són excel·lents en algunes àrees i de qualitat molt bona en la pràctica totalitat de zones no urbanes. Les campanyes de mesurament s’emmarquen en un projecte d’avaluació de les condicions naturals del medi nocturn dels Parcs Naturals de Catalunya, amb l’objectiu de detectar els que conserven millors condicions i impulsar-ne projectes de protecció. L'estudi ha comptat amb la col·laboració del departament de Física Quàntica i Astrofísica de la UB.

Dilluns, 7 Agost, 2017

El catedràtic Jorge Núñez de Murga dona nom a l’últim asteroide descobert a l’Observatori Fabra

L’asteroide 1941 WA ha rebut el nom de (4298) Jorgenunez. Aquest cos celeste, un dels planetes menors del cinturó principal d’asteroides del Sistema Solar —situat entre les òrbites de Mart i Júpiter—, porta el nom de Jorge Núñez de Murga, catedràtic del Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i actual director de l’Observatori Fabra, observatori astronòmic de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB).

Dilluns, 3 Juliol, 2017

L'Institut Català de les dones crea el Cercador d'expertes

L'Institut Català de les Dones posa a la disposició dels mitjans de comunicació aquesta eina que facilita la recerca de perfils de dones d'àmbits científics, acadèmics, empresarials, culturals i d'altres.

L'objectiu és visualitzar les aportacions de les dones, especialment en aquells espais on tradicionalment no hi ha hagut presència femenina, i facilitar que els mitjans de comunicació convidin dones expertes a generar opinió en informatius, debats, intervencions i programes diversos.

Cercador d'Expertes

Article El Punt Avui