Històric de Noticies

El catedràtic Jorge Núñez de Murga dona nom a l’últim asteroide descobert a l’Observatori Fabra

L’asteroide 1941 WA ha rebut el nom de (4298) Jorgenunez. Aquest cos celeste, un dels planetes menors del cinturó principal d’asteroides del Sistema Solar —situat entre les òrbites de Mart i Júpiter—, porta el nom de Jorge Núñez de Murga, catedràtic del Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i actual director de l’Observatori Fabra, observatori astronòmic de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB).

Dilluns, 3 Juliol, 2017

L'Institut Català de les dones crea el Cercador d'expertes

L'Institut Català de les Dones posa a la disposició dels mitjans de comunicació aquesta eina que facilita la recerca de perfils de dones d'àmbits científics, acadèmics, empresarials, culturals i d'altres.

L'objectiu és visualitzar les aportacions de les dones, especialment en aquells espais on tradicionalment no hi ha hagut presència femenina, i facilitar que els mitjans de comunicació convidin dones expertes a generar opinió en informatius, debats, intervencions i programes diversos.

Cercador d'Expertes

Article El Punt Avui

Dijous, 18 Maig, 2017

Ja és disponible "Eclipsi 2.0", l'aplicació per al càlcul d'esdeveniments astronòmics

Eclipsi 2.0 és la nova versió, amb un munt de característiques noves, de l'aplicació per al càlcul d'eclipsis i trànsits Eclipsi que va sortir el desembre de 2012.

Aquesta aplicació calcula i simula esdeveniments astronòmics. Una eina per a amants de l'astronomia que permet conèixer d'una manera senzilla les circumstàncies generals i locals dels eclipsis solars i lunars i els trànsits planetaris.

Enllaç amb la descàrrega

Dilluns, 15 Maig, 2017

L' ICCUB inaugura un noves instal·lacions al Parc Científic de Barcelona

El dijous 11 de maig, el ICCUB inaugurarà la seva nova seu al Parc Científic de Barcelona. Aquesta nova seu acollirà Unitat Tecnològica de l'Institut, que ha estat creat per fer complir els projectes amb un component tecnològic important, ja sigui centrat en la ciència, investigació o tecnologia manifestants, entre d'altres. La unitat es basa en els coneixements obtinguts pels seus membres durant diversos anys de treball en revolucionaris projectes internacionals, com LHCb, Gaia, Solar Orbiter o CTA.

Dijous, 11 Maig, 2017

Els exoplanetes podrien tenir oceans com els de la Terra?

Perquè la superfície d’un planeta pugui tenir àrees extenses tant de terra com d’aigua, es necessita un equilibri delicat entre el volum d’aigua que reté i les dimensions de les conques oceàniques. En el conjunt de planetes amb aigua, cada una d’aquestes quantitats pot variar considerablement. Encara es desconeix la raó per la qual els valors de la Terra estan en ple equilibri. En un article publicat a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (Oxford University Press), l’autor, Fergus Simpson, investigador de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB), ha construït un model estadístic —basat en l’estadística bayesiana— per predir la divisió entre terra i aigua en exoplanetes habitables.

Divendres, 21 Abril, 2017

La missió Gaia i Ultrafred UB a l'Espai Ciència del Saló de l'ensenyament 2017

​​Els tallers "Missió Gaia" i "Ultrafred UB" representaran a l'Institut de Ciències del Cosmos i el Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona en l'edició d'aquest any del Saló de l'ensenyament que es celebra del 22 al 26 de març al recinte de Montjuïc.

Dilluns, 20 Març, 2017

La Terra té oceans i continents, per què?

Una superfície planetària que compti amb extenses àrees de terra i aigua,  ha d'assolir un delicat equilibri entre el volum d'aigua que reté, i la profunditat i l'alçada de les seves valls i muntanyes. Amb massa aigua, els nivells del mar estarien per sobre del punt més alt del planeta. Però si un planeta no té aigua suficient, serà gairebé desert.

Dijous, 16 Març, 2017

Jordi Torra i Jordi Portell parlaran sobre Gaia en la celebració del 50 aniversari del sector espacial de SENER

Els membres ICCUB-FQA Jordi Torra i Jordi Portell participaran en la conferència 'Gaia: Tres anys d'estudi de la Galàxia', una de les conferències incloses en la sèrie "Diàlegs d'Espai", organitzat per la firma basca SENER per celebrar el 50 aniversari de "SENER espacio".

Dimecres, 15 Març, 2017

Pàgines