Processament i anàlisi de grans dades

Gaia DPAC

Gaia és una missió de l'Agència Espacial Europea (ESA) que es va llançar el 19 desembre 2013 dirigida a produir el mapa 3D de la Via Làctia més exacte fins a la data.

El catedràtic del DAM Jordi Torra és l'investigador principal de la contribució espanyola a la missió i el grup GaiaUB està profundament involucrat des del principi (1998) en el disseny, la gestió i reducció de dades de la missió, així com en alguns dels temes científics on Gaia serà crucial. Aviat es va reconèixer que l'aspecte més desafiant de Gaia és el procés de gestió de dades i la seva reducció per aconseguir l'últim catàleg de Gaia.

Els investigadors del DAM han participat en la missió Gaia des de les primeres fases, ajudant a dissenyar la instrumentació. Ara, estan participant en el Gaia Data Processing & Analysis Consortium (DPAC). El grup té responsabilitats importants en les Unitats de Coordinació CU2 (simulacions), CU3 (processament central), DPCB (Data Processing Center of Barcelona), CU5 (fotometria) i la CU9 (Arxiu Gaia).

Els investigadors del DAM lideren un projecte finançat pel FP7 de la UE anomenat GENIUS per contribuir al desenvolupament de l'Arxiu Gaia, i participa en una iniciativa finançada pel FP7 de la UE (GREAT-RN) i una xarxa de recerca (GREAT-RN ), finançada per la Fundació Europea de la Ciència, tots dos amb l'objectiu de formar la propera generació d'experts en l'ús científic de les dades de Gaia.

Els coneixements adquirits en les eines de compressió de dades permet al nostre grup registrar una patent per a una de les nostres solucions / HW SW. Hem creat un spin-off, DAPCOM, per comercialitzar aquests productos.que és el primer on participen la UB i la UPC.

MEMBERS

Antiche Garzón Erika (Engineer)
Balaguer Núñez Maria Dolores (Postdoc)
Borrachero Sánchez Raul (Engineer)