L'Institut de Ciències del Cosmos guardonat amb la distinció "María de Maeztu"

L’Institut de Ciències del Cosmos ha estat guardonat amb la distinció d’Unitat d’Excel·lència María de Maeztu en la primera edició d’aquesta convocatòria del Ministeri d’Economia i Competitivitat (MINECO).

L’acreditació María de Maeztu és una nova modalitat del programa de Centres d’Excel·lència del MINECO, iniciat l’any 2011 en  la modalitat Severo Ochoa. La nova modalitat reconeix l’excel·lència d’unitats de recerca incloses dins d’estructures més grans, com ara les universitats. Els requisits, nivells d’exigència, criteris i procediments d’evaluació i selecció en relació a l’excel·lència científica han estat els mateixos que en la modalitat Severo Ochoa, segons la nota de prensa publicada pel ministeri. La diferència entre les dues modalitats recau en el model de governança, estructura, i principis organitzatius i gerencials. Com a institut propi de la Universitat de Barcelona, l’ICCUB ha estat acreditat com Unitat d’Excel·lència María de Maeztu.

Des de la seva creació el 2006, l’Institut de Ciències del Cosmos ha experimentat un gran desenvolupament i és actualment un centre de recerca totalment consolidat. Aquest desenvolupament ja es va fer palès en les anteriors convocatòries Severo Ochoa, on l’ICCUB va quedar sempre molt ben posicionat gràcies al seu elevat nivel científic.

L’ICCUB és un centre molt potent en el camp de l’astrofísica teòrica i la física de partícules, i més concretament, en la sinèrgica àrea de la cosmologia, on dos dels seus membres han rebut el premi Gruber el 2008 i el 2012.  L’ICCUB ha desenvolupat un programa tecnològic ambiciós a través de la seva participació en les col·laboracions internacionals més rellevants en astronomia observacional i física experimental de partícules dels últims anys. Són exemples del destacat paper de l'ICCUB la participació a Gaia, on l’equip de l’ICCUB ha estat reconegut per l’ESA com a líder del disseny de l’arxiu i de les eines per a l’explotació científica del satèl·lit, i  la participació a LHCb, on l'ICCUB va liderar la construcció i posterior anàlisi d'una secció específica del detector. En els últims anys, l'ICCUB ha donat un nou impuls al seu programa tecnològic amb la creació d'una spin-off, allotjada recenment al nou centre BIC de l'ESA, i d'una unitat de serveis electrònics (SiUB). Actualment l'institut compta amb 161 membres procedents de 21 paísos diferents, incloent investigadors permanents, investigadors postdoctorals, estudiants predoctorals i enginyers, i és un dels centres amb més personal ICREA (10) de Catalunya.

L’acreditació María de Maeztu representa per l’ICCUB un reconeixement a tota la tasca realitzada fins ara i, també, un important ajut per afrontar els nous reptes que l’institut s’ha marcat pels pròxims anys. En concret, el finançament associat a l'acreditació, 500.000 euros anuals durant 4 anys, permetran a l’ICCUB millorar el seu programa científic i tecnològic, donant suport a l'organització de congressos i escoles, a la mobilitat de membres i visitants, a la transferència de tecnologia, i a la contractació de personal investigador i enginyers, així com ampliar el seu programa de formació, a través de la concessió de beques predoctorals i ajuts per la realització del màster.

Noticia a la pàgina del ministeri

Nota de prensa de la UB

Dijous, 23 Abril, 2015