SonCube cap a la frontera amb l'espai

El proper dissabte 7 de setembre la sonda estratosfèrica SonCube s’enlairarà per segona vegada des de MónNatura Pirineus (Les Planes de Son, Pallars Sobirà), impulsada per un globus d’heli i portant diverses càmeres, així com experiments dissenyats per estudiants de batxillerat.

En aquesta segona realització, s’ha comptat amb la participació del Departament d'Astronomia de la Universitat de Barcelona, l'Institut de Ciències del Cosmos, l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya, i la Fundació Catalunya – La Pedrera per a l’organització del concurs “SonCube: experimenta a la frontera de l’espai”, gràcies al qual les dues estudiants guanyadores, Marta Puig i Ada Fontrodona, i el seu professor Gerard Farràs (Escola Arrels, Solsona) han tingut l’oportunitat de dissenyar i construir el principal experiment que viatjarà a SonCube i prendrà mesures de la presència de diversos gasos a l’estratosfera.

El projecte d’aquesta sonda de baix cost va ser iniciat l’any 2012 per un grup d’entusiastes per les ciències de l’espai. El primer enlairament de SonCube fins a l’estratosfera es va realitzar l’11 d’agost d’aquell mateix any, arribant a més de 30000 metres d’altitud, portant espectaculars imatges i mostrant les interessants aplicacions educatives del projecte.

Per aquest segon viatge de SonCube, el cost de l’experiment guanyador, així com els nous aparells instal·lats a la sonda i el material necessari per a l’enlairament, han estat finançats gràcies a una campanya de micro-mecenatge molt exitosa, a través de la qual es va aconseguir un 50% més de la quantitat prevista.

Si les condicions meteorològiques no ho impedeixen, l’enlairament de SonCube es produirà dissabte 7 de setembre als voltants de les 11h del matí i será la primera vegada que podrem seguir en directe la seva aventura fins a l’espai a través d’internet (www.soncube.com). Es tracta del primer cop que una sonda d’aquestes característiques retransmetrà les imatges, així com la posició i les dades dels seus sensors abord de l’aparell. L’esdeveniment també és obert per a tot el públic a MónNatura Pirineus, des d’on es podrà veure l’enlairament i seguir tot el vol de SonCube fins a la frontera de l’espai.

Dimecres, 4 Setembre, 2013

Enllaç: