El debat sobre els nivells de contaminació atmosfèrica a les ciutats europees, en una jornada a la UB

La Universitat de BarcelonaAlumni UB i el celler Torres, juntament amb l’Ajuntament de Barcelona i Transport for London, organitzen avui dimarts, 21 de maig, la jornada de debat«Fins on cal arribar per reduir la contaminació atmosfèrica?». La trobada reunirà a l’Aula Magna de l’Edifici Històric de la UB experts en qualitat de l’aire i salut i representants de les administracions públiques i d’entitats europees per debatre sobre els nivells de contaminació a les grans ciutats, com ara Barcelona, Londres o Copenhaguen, i les possibles accions per reduir-la. Els organitzadors alerten que l’escenari actual de crisi ha provocat «una reducció del trànsit rodat i indirectament una disminució ‘no real’ de la contaminació».

La presentació de la jornada serà a càrrec de Tomàs Molina, cap de Meteorologia de Televisió de Catalunya i professor de la Facultat de Física de la UB. A l’acte inaugural hi assistiran el director d’Alumni UB, Jordi Garcia; el president de Torres, Miguel A. Torres; el secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Enric Llebot, i el regidor de Medi Ambient i Serveis Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Puigdollers.

Durant la jornada es donaran a conèixer les accions i experiències mediambientals que s’estan duent a terme en algunes àrees metropolitanes europees per reduir la contaminació. Entre els ponents hi ha, entre d’altres, el director d’Intervenció Ambiental de l’Ajuntament de Barcelona, Enric Auli, que explicarà el cas de la Ciutat Comtal a la conferència «El perquè del programa de qualitat de l’aire de Barcelona». Al seu torn, Oliver Lord, assessor polític a Transport for London, abordarà l'exemple de Londres a la ponència «Improving air quality in London, reducing transport emissions». Finalment, el meteoròleg i expert en clima Jesper Theilgaard se centrarà en l’experiència a Copenhagen a «The connection between weather and pollution in Denmark».

Un altre dels temes que es tractarà és la interrelació entre la contaminació i la salut en una xerrada a càrrec de Josep M. Ramon Torrell, cap del Servei de Medicina Preventiva de l’Hospital Universitari de Bellvitge i professor del Departament de Ciències Clíniques de la UB. La trobada es tancarà amb un debat obert en què s’analitzaran possibles mesures per reduir la pol·lució, com ara augmentar els preus dels aparcaments, complicar voluntàriament els accessos amb vehicles o limitar-ne la velocitat, entre d’altres.

La jornada, que també inclou una exposició de cotxes elèctrics, es podrà seguir en directe a través de Twitter, mitjançant l’etiqueta #limitscontaminacio.

Podeu consultar-ne el programa complet en aquest enllaç.

Dimarts, 21 Maig, 2013