Exposició: Parlem del temps. Història de l’afició meteorològica a Catalunya

Horari: de 10h a 14h

Inauguració: diumenge 28 d’abril

Notícia UB

S'ha inaugurat l’exposició Parlem del temps. Història de l’afició meteorològica a Catalunya, on el Museu Palau Mercader es proposa fer un itinerari per l’història d’aquesta afició a Catalunya, des del s. XVIII fins els nostres dies, i mostrar l’exemple, tan proper al museu, d’Arnau de Mercader.

L’exposició s’ha portat a terme amb una estreta col•laboració amb el nostre Departament i en ella s’ha volgut fer un homenatge a tots aquells que desinteressadament o professionalment han col•laborat i col•laboren per millorar el coneixement de la meteorologia a Catalunya i de tot allò en el que influeix en el dia a dia, així com una crida silenciosa per la continuïtat en el demà.

El motiu d’aquesta exposició varen ser els últims descobriments sobre la història del Museu Palau Mercader, que van permetre conèixer amb més detall la notable afició per la Meteorologia i l’Astronomia que va tenir Arnau de Mercader, el darrer comte de Bell-lloc que va viure a Cornellà, on va morir en 1932.

Al llarg dels cinc àmbits en que està dividida i sense perdre una component didàctica i rigorosa, es comença amb una introducció a la meteorologia i la climatologia, seguint amb la presentació de l’Arnau Mercader i l’observatori de Belloch. Ens endinsem desprès en el món dels precursors i els primers observatoris, com el Fabra i l’Ebre, o les observacions fetes des de la Universitat de Barcelona; personatges il•lustres com el Dr. Fontseré, Patxot, Febrer o Jardí; o les primeres xarxes meteorològiques, el Servei Meteorològic de Catalunya i el Observatorio Central, fins l’any 1932, data en que va morir l’Arnau de Mercader, i segon any polar. L’exposició fa un salt fins els nostres dies on explícitament es parla del Departament d’Astronomia i Meteorologia, la seva idiosincrasia, alguns projectes i persones, o la seva col•laboració en tasques com el llançament de globus sondes.

L’exposició ha estat comissariada per la Dra. Maria del Carme Llasat (DAM), i produïda per l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Cornellà de Llobregat, i ha comptat amb la col•laboració de nombroses persones i entitats que han contribuït a fer-la possible. A més de la pròpia Universitat de Barcelona, cal destacar l’Observatori de l’Ebre, el Servei Meteorològic de Catalunya, la Reial Acadèmia de Ciències i l’Observatori Fabra, la cartoteca de l’Institut Cartogràfic, l’Associació Catalana d’Aficionats a la Meteorologia i l’Associació Catalana d’Observadors Meteorològics. Des d’aquí, moltes gràcies a tots!

El 1896, Rafael Patxot va crear l’observatori astronòmic i meteorològic de Sant Feliu de Guíxols, conegut com l’Observatori Català . (Foto: Cartoteca-ICC)