Descobrint les ones ràdio

La ràdio ha transformat la nostra comprensió del món i del cosmos. Amb la invenció de la tecnologia de les telecomunicacions a finals del segle XIX, l'espectre de ràdio s'ha anat convertint en una eina per repensar el món on vivim. «Camps invisibles. Geografies de les ones ràdio» és el títol de la nova exposició que impulsa l’Àrea de Ciència de l’Arts Santa Mònica, coordinada pel professor de la Facultat de Física Josep Perelló, i que es podrà veure fins al 4 de març.

L'exposició difereix d'altres aproximacions que s'hagin pogut fer prèviament a aquesta temàtica perquè s'ha concebut com una barreja interdisciplinària d'anàlisi sociocultural, comunicació científica i pràctica artística. Com ja és habitual, la mostra es complementa amb una sèrie d’activitats i tallers relacionats amb el tema adreçats a escolars i al públic general. Concretament, professors del Departament d’Astronomia i Meteorologia de la UB duran a terme un taller sobre radioastronomia en què es podrà connectar amb un radiotelescopi de 34 metres de diàmetre que hi ha al Complex de Comunicacions Espacials de Madrid (MDSCC), una de les tres estacions de seguiment de satèl·lits que té la NASA al món. Aquest projecte posa a la disposició del públic participant el mateix tipus d'antena que utilitzen els radioastrònoms professionals. El taller tindrà lloc els diumenges 18 de desembre i 29 de gener a les 12 hores i es farà en col·laboració amb el projecte PARTNeR del Centre d’Astrobiologia (INTA-CSIC).

Altres activitats estan orientades a visibilitzar l’espectre electromagnètic, experimentar amb antenes, conèixer les ones o crear una petita estació de ràdio. També hi haurà una secció d’activitats relacionades amb els satèl·lits, per aprendre, entre altres coses, com els podem seguir i calcular la seva posició. Així mateix, hi haurà un espai per al debat sobre l'ús i el desús d’aquests aparells.