La supernova Casiopeia A no explica el ‘mar’ de raigs còsmics

Els científics han estat partidaris durant dècades de la hipòtesi que els raigs còsmics s'acceleren en els romanents de les supernoves. Però, els telescopis de MAGIC han observat que un dels millors candidats, Cassiopeia A, no té l'energia suficient per provocar-ho.

Casiopeia A és una nebulosa, resultant de la gegantina explosió d'una estrella com supernova fa uns 350 anys. En l'espectre electromagnètic de Casiopeia A, la part de molt alta energia, és el resultat dels raigs còsmics (electrons o protons) que són dins el romanent de supernova. Fins ara, aquest rang d'energia no s'havia pogut mesurar amb precisió per definir el seu origen ja que són necessàries observacions llargues. Un equip internacional liderat per investigadors de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB), de l'Institut de Ciències de l'Espai (IFAE-CSIC), i l'Institut de Física d'Altes Energies, ha aconseguit dur a terme aquestes observacions amb els telescopis MAGIC (sigles de Major Atmospheric Gamma-ray Imaging Cherenkov Telescope) ubicats a l'illa de la Palma. "Aquest tipus de supernoves són acceleradors de partícules naturals, en què podem estudiar com es comporten les partícules carregades i el plasma en condicions que no són reproduïbles a la Terra", explica Daniel Galindo del ICCUB.

Telescopios MAGIC y una imagen del remanente de supernova Cassiopeia A (Cas A) obtenida con los tres grandes observatorios de la NASA [(Spitzer (Infrared), HST (optical) and Chandra (X-ray)]. (M. Lopez / IAC / NASA)

L'estudi publicat a la revista Monthly Notices de la Royal Astronomical Society (MNRAS), mostra que la supernova és capaç d'accelerar partícules fins a 100 vegades més que els acceleradors de partícules a la Terra, com el gran col·lisionador d'hadrons LHC al CERN, però assenyala les seves limitacions, atès que aquesta acceleració no és suficient per explicar el 'mar' de raigs còsmics que omple la Galàxia.

En l'estudi també han participat els investigadors de l'ICCUB, Josep M. Paredes i Marc Ribó.

Per a més informació de MAGIC: https://wwwmagic.mpp.mpg.de/

Publicado en the Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS, 2017): MAGIC Collaboration (M. L. Ahnen et al.) "A cut-off in the TeV gamma-ray spectrum of the SNR Cassiopeia A". DOI: 10.1093/mnras/stx2079

CONTACTES:

Dr. Razmik Mirzoyan