Charla divulgación: “Els petits satèl·lits, innovació i visió territorial: el Programa HUMIT”

A cargo de: Jordi Corbera (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC))

Fecha/Hora: 26-09-2017, 18:30

Organiza: Institut d'Estudis Catalans

Sitio: Institut d'Estudis Catalans (c. del Carme, 47, Barcelona) Sala Pi i Sunyer

Resumen:

Probablement, el desafiament més gran a què ens hem d’afrontar a curt, mitjà i llarg termini són les afectacions sobre el territori provocades pel canvi climàtic. Els potencials impactes socioeconòmics associats al canvi climàtic, en general, i a Catalunya de manera molt especial pel que fa al recurs hídric, són molt rellevants. Atesa l'alta variabilitat geogràfica del nostre territori i el creixent impacte de les activitats econòmiques i socials sobre el medi ambient, es necessiten eines més efectives per a identificar, monitoritzar i cartografiar de manera repetitiva i estable l’estat, els canvis, la vulnerabilitat i els impactes en el seguiment d’una variable climàtica essencial com és la humitat. La presentació discutirà la finestra d’oportunitats que els petits satèl·lits ens ofereixen, i mostrarà el programa d'anàlisi d'una missió en petit satèl·lit que s’està portant a terme en aquesta direcció entre l'ICGC i la UPC per obtenir valors de la humitat superficial (Programa HUMIT), complementada amb sensors de la xarxa de mesura de paràmetres del sòl (ICGC), com a espai d’innovació i utilitat davant la necessitat de seguiment, avaluació i transformació de les dades en un millor coneixement del territori.

Notas:

Jordi Corbera és llicenciat en ciències físiques per la Universitat de Barcelona el 1989. Va fer el doctorat com a investigador per al Programa Nacional a l'Antàrtida, amb dues campanyes de camp a la base espanyola els anys 1994-1995 i 1995-1996. Posteriorment, i seguint amb les utilitats del segment espai tant en observació de la Terra com en navegació satèl·lit, ha treballat per a diferents agències europees en l'avaluació de més de 60 propostes d'investigació en programes europeus relacionats amb tecnologies espai i les seves aplicacions. Cap del Centre de Suport al Programa Català d’Observació de la Terra des del 2008 a l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) , actualment és codirector del Màster en Geoinformació entre la Universitat Autònoma de Barcelona i l’ICGC i codirigeix dos doctorats industrials en aplicacions d'observació de la Terra en petits satèl·lits i vulnerabilitat climàtica amb la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de Barcelona.