El catedràtic Jorge Núñez de Murga dona nom a l’últim asteroide descobert a l’Observatori Fabra

L’asteroide 1941 WA ha rebut el nom de (4298) Jorgenunez. Aquest cos celeste, un dels planetes menors del cinturó principal d’asteroides del Sistema Solar —situat entre les òrbites de Mart i Júpiter—, porta el nom de Jorge Núñez de Murga, catedràtic del Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona i actual director de l’Observatori Fabra, observatori astronòmic de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB).

Aquest asteroide va ser descobert el 17 de novembre de 1941 des de l’Observatori Fabra per Isidre Pòlit i Buxareu, que també va ser catedràtic d’Astronomia de la UB i director de la Secció Astronòmica de l’Observatori Fabra, entre el 1937 i el 1957. Pòlit també dona nom a un altre asteroide, el 1708 Polit, descobert l’any 1929 per Josep Comas i Solà.

L’asteroide (4298) Jorgenunez va ser el darrer asteroide descobert a l’Observatori Fabra, té una òrbita amb un període de 5,3 anys al voltant del Sol, que correspon al cinturó d’asteroides situat entre Mart i Júpiter, i un diàmetre de 16,5 km, relativament gran per a aquests tipus d'objectes celestes. La tècnica que es feia servir abans per buscar asteroides, similar a l’actual, consistia a fer dues exposicions, separades per un espai de temps. Segons explica Jorge Núñez, «cada objecte presenta dues imatges quasi en vertical; en canvi, les dues imatges de l'asteroide presenten una inclinació entre elles d'uns 45º, diferent, per tant, de tota la resta d'objectes (estrelles de fons)». Això indica que «es tracta d'un objecte mòbil: és a dir, d'un asteroide».

El procés per donar nom a un asteroide pot durar dècades. S'inicia quan s'obtenen dues observacions d’un potencial nou objecte i es comunica al Centre de Planetes Menors de la Unió Astronòmica Internacional (IAU). A partir d'aquí, es fa una designació provisional de l'objecte, i no se'n confirma el nom definitiu fins que no hi ha prou observacions que n'avalen la novetat. En el cas de l'asteroide (4298) Jorgenunez, s’han fet un total de 1.677 observacions des del seu descobriment, el 1941, fins al juny del 2017.

La fitxa del Centre de Planetes Menors sobre aquest asteroide dona informació sobre les característiques principals d’aquest cos celeste i descriu la contribució de l’investigador que li dona nom: «Els principals interessos en recerca del físic i astrònom Jorge Núñez són les observacions robòtiques i el tractament d’imatges astronòmiques CCD, àrea en la qual ha contribuït amb diversos articles revisats. Des del 2002, és membre de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona».

Núñez és investigador de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB, ICCUB (IEEC -UB), i professor del Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona. També és membre de la Comissió A1 d’Astrometria de la IAU. Va ser professor visitant a la Universitat de Yale i va fer una estada científica a la Universitat de Califòrnia-Berkeley. Ha estat el promotor del telescopi robòtic Fabra-ROA Montsec, situat a Parc Astronòmic Montsec, des d’on s’estudien les deixalles espacials, planetes extrasolars, asteroides potencialment perillosos i fonts d’emissió d’alta energia, entre d’altres.

Dilluns, 3 Juliol, 2017