3a Festa de la Ciència UB: "Ultracold UB" , "Constel·lacions en 3D", i l'exposició "Telescopi Assumpció Català"

Data/Hora: 12/05/2017 , 10:00-19:00

Lloc: Edifici històric de la Universitat de Barcelona
​​La III Festa de la Ciència de la Universitat de Barcelona, que tindrà lloc el divendres 12 de maig durant tot el dia a l’Edifici Històric, arriba farcida d’activitats noves.
​​
L’activitat té com a objectiu fer accessible a tots els públics, d’una manera lúdica i innovadora, la recerca que es duu a terme a la Universitat. Per això, durant tot el dia, la UB organitzarà activitats de divulgació -tallers, xerrades i jocs- en què es posarà en valor la feina dels investigadors de tots els camps del coneixement i s’explicarà de quina manera repercuteix la recerca en el progrés de la societat.

L'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona i el Departament de Física Quàntica i Astrofísica participen en aquest esdeveniment amb dos tallers i una exposició.

Taller: "Ultracold UB" (ICCUB-FQA):

​​El taller consisteix a fer simulacions amb ordinador de diversos experiments en els quals es posen de manifest les propietats quàntiques de la matèria. En particular, es pot fer la simulació del moviment d'un conjunt d'àtoms ultrafreds atrapats en un pou de potencial (analogia amb el moviment d'un pèndol), la del moviment d'un solitó en un gas atòmic a temperatura 0 K o la simulació d'un pèndol de Newton quàntic.

Amb aquest taller es vol donar a conèixer alguns dels fenòmens més rellevants de la mecànica quàntica, prenent com a exemple la recerca actual en laboratoris de física de gasos ultrafreds. Les tecnologies quàntiques seran en un futur proper de gran importància tant en computació com en tècniques de criptografia i maneig d'informació. Per això és fonamental que el conjunt de la població es familiaritzi mínimament amb els seus aspectes més fascinants.

Tot el programari d’aquest taller l’han fet en codi obert estudiants de grau de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona.

Horari: 10.00-14.00

Equip: M. Arazo , M. Guilleumas, B. Julià, I. Morera, L. Moreno, A. Polls, A. Romero

Taller "Constel·lacions en 3D" (ICCUB(IEEC-UB)-FQA)

En aquesta activitat construïm una constel·lació en tres dimensions, tenint en compte tant la posició com la distància de les estrelles que la formen. La constel·lació que prenem com a mostra és la d’Orió, una constel·lació que prové de la tradició grecoromana, molt coneguda per la seva grandària i perquè es pot veure molt bé en el cel de l’hivern.

El taller anirà acompanyat de una representació a gran escala de primer mapa del cel de Gaia. Una vista de les estrelles de la nostra galàxia -la Via Làctia- i de galàxies veines, basada en les observacions fetes pel satèl·lit de l'ESA des de juliol de 2014 a setembre de 2015 on es pot veure la densitat d'estrelles observades per Gaia en cada porció de l'espai.

Equip: E. Molina, V. Moreno de la Cita, S. Olarte, I. Pérez-Ràfols, N. Torres

Exposició "Telescopi Assumpció Català"

Es pot visitar al passadís central de l'edifici durant tot el dia.

Exposició que ret homenatge a Maria Assumpció Català, que va ser la primera professora numerària astrònoma a la universitat espanyola. El telescopi instal·lat a l’Observatori-Aula del Centre d’Observació de l’Univers (Àger, Montsec) duu el seu nom, essent així el primer telescopi amb el nom d’una dona en tot el territori espanyol.