La missió Gaia i Ultrafred UB a l'Espai Ciència del Saló de l'ensenyament 2017

​​Els tallers "Missió Gaia" i "Ultrafred UB" representaran a l'Institut de Ciències del Cosmos i el Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la Universitat de Barcelona en l'edició d'aquest any del Saló de l'ensenyament que es celebra del 22 al 26 de març al recinte de Montjuïc.

Aquests dos tallers es realitzaran en l'estand que té la Universitat de Barcelona, coordinat per La UB Divulga a l'Espai Ciència del Saló. L'Espai Ciència és un espai amb 14 estands on 35 institucions vinculades a la ciència oferiran un programa continu d'experiments científics interactius.

Taller "Missió Gaia"

Dijous 23 de març de les 9 a les 14

Un taller on els visitants podran veure diversos materials i activitats relacionats amb la cartografia del cel i la mesura de les distàncies estel·lars, en particular de la missió Gaia, un projecte de l’Agència Espacial Europea en què la UB té un paper molt rellevant.
El plat fort del taller serà el programa "Gaia Sky" que permetrà als participants viatjar virtualment per la nostra Galàxia. Aquest  programa ha estat  elaborat utilitzant les dades que la missió Gaia ha estat recopilant des dels seus inicis.

Taller "Ultrafred UB, divulgació de mecànica quàntica i gasos ultrafreds"

Dissabte 25 de març de les 10 a les 14

Els participants podran conèixer alguns dels fenòmens més rellevants de la mecànica quàntica, prenent com a exemple la recerca actual en laboratoris de física de gasos ultra freds. Les tecnologies quàntiques seran en un futur proper de gran importància tant en computació com en tècniques de criptografia i maneig d'informació. Això fa que sigui fonamental que el conjunt de la població adquireixi una mínima familiaritat amb els seus aspectes més fascinants. Tot el material d’aquest taller ha estat realitzat en codi obert per estudiants de grau de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona.

El taller consisteix a realitzar simulacions amb ordinadors de diversos experiments en els quals es posen de manifest les propietats quàntiques de la matèria, en particular, la simulació del moviment d'un conjunt d'àtoms ultrafreds atrapats en un pou de potencial (analogia amb el moviment d'un pèndol), la simulació del moviment d'un soliton en un gas atòmic a temperatura 0 K o la simulació d'un pèndol de Newton quàntic. En finalitzar la simulació els participants rebran per correu electrònic una de les simulacions realitzades.

Dilluns, 20 Març, 2017