Una conferència sobre l’evolució i el futur de la cosmologia obre el nou cicle de l’ICCUB Colloquia

La investigadora Licia Verde, investigadora ICREA de L’Institut de Ciències del Cosmos (IEEC-UB) obrirà aquesta nova edició

L’Institut de Ciències del Cosmos (IEEC-UB) inicia una nova edició dels ICCUB Colloquia amb la conferència a càrrec de Licia Verde, investigadora ICREA a l’ICCUB, sobre el desenvolupament que ha experimentat la cosmologia en els últims anys i els reptes i oportunitats que s’obren de cara al futur.

Al llarg dels darrers vint anys la cosmologia ha experimentat un progrés espectacular. Diverses observacions independents han permès arribar a un model del Big Bang que, complementat amb un període inicial d’inflació, descriu l’evolució del nostre Univers durant els passats 13.772 milions d’anys a partir de pocs paràmetres i de forma molt acurada. Sens dubte, podem dir que la cosmologia ha entrat en una nova era de precisió.

Licia Verde (Venecia, 1971), investigadora ICREA a l’ICCUB (IEEC-UB), és una de les autores més citades segons la llista Highly Cited Researchers<http://highlycited.com/>, elaborada el 2015 per Thomson Reuters. Ha treballat a la Universitat de Princeton i a la Universitat de Pensilvania i ha anat coma professora visitant a la Universitat de Harvard, l’Imperial College de Londres o el CERN entre d’altres. Entre altres reconeixements ha estat guardonada amb el Premi Gruber de Cosmologia 2012 i un ERC starting grant (2009).

Des dels inicis de la seva carrera, ha contribuït al desenvolupament de la cosmologia actual de forma molt rellevant a través de la participació en alguns dels projectes de cartografiat espacial més importants, entre ells el projecte de la NASA Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP, 2001-2012) i el projecte de la col·laboració SDSS-III Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS, 2000-2016), finalitzat recentment. WMAP va mesurar la temperatura del fons de microones de tot el cel amb una precisió sense precedents, la qual cosa va permetre definir l’actual model estàndard de la cosmologia. BOSS ha determinat la distribució en tres dimensions de galàxies i quàsars, mesurant distàncies a escala cosmològica que cobreixen la meitat de la història de l’Univers des del Big Bang, i ha establert la relació entre aquestes distàncies i l’expansió de l’Univers.

Sobre el cicle ICCUB Colloquia

El cicle ICCUB Colloquia són una sèrie de conferències a càrrec de científics de prestigi internacional sobre temes destacats dels camp de la cosmologia, l’astrofísica, i la física de partícules i nuclear.  Al llarg del curs 2016-2017 està previst que tinguin lloc diverses  conferències, amb ponents entre els quals hi haurà, Lisa Randall de Universitat de Harvard, Romain Quidant de l’ICFO o Guillem Anglada de la Universitat Queen Mary de Londres. Tindran lloc un dijous de cada mes a la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, seu de l’ICCUB, i estaran dirigits a estudiants i investigadors de física i disciplines properes. Els assistents també tindran l’oportunitat de parlar amb el conferenciant.

DIA:      10 de novembre de 2016

HORA:     12 h

LLOC:     Aula 105 (Facultat Física/Química)

Facultat de Física de la Universitat de Barcelona,  Diagonal, 647