Seguiment d'una microlent en els braços de la Via Làctia, imatge de la setmana de la missió Gaia

Corba de llum de la microlent Gaia16aye, composta per les dades de Gaia (taques fosques) i recolzada per les dades dels telescopis de seguiment amb base a la terra (cada color indica un observatori diferent).

Credit: ESA/Gaia/DPAC, P. Mroz, L. Wyrzykowski, K.A. Rybicki (Warsaw)

La imatge de la corba de llum d'un esdeveniment de microlent detectat a partir d'una alerta de Gaia (Gaia 16aye) en la que ha participat el grup GaiaUB amb el telescopi Joan Oró del Montsec és aquesta setmana la imatge de la plana de Gaia de l'ESA.

La lent del fenomen Gaia16aye, inusual per haber-se detectat als braços de la Via Làctea, és probable que correspongui a un sistema binari d'estrelles.

El projecte d'Alertes Científiques de Gaia ja ha informat de més de 1000 esdeveniments transitoris, principalment supernoves i variables cataclísmiques. Al juliol-agost de l'any 2016 es van detectar els primers esdeveniments de microlent. Una microlent esdevé quan els raigs de llum d'una estrella distant (a la que anomenem "la font") es dobleguen per la curvatura de l'espai-temps deguda a la presència d'un objecte (per exemple, un estel, un planeta, o un forat negre), situada exactament entre l'observador i l'estrella distant . Aquest objecte no vist fins ara es diu la lent, i a l'estar més a prop nostre, i moure's més ràpid a través del cel, condueix en ocasions a un augment dramàtic (i posterior disminució) en la brillantor de la font de fons. Aquests dos esdeveniments detectats per Gaia són una mica inusuals, ja que es van trobar cap als braços espirals galàctics, mentre que la majoria dels esdeveniments de microlent es troben en els estudis que es concentren a la regió central de la Via Làctia.

El primer fenomen de microlent, anomenat Gaia16aua, va ser identificat independentment tant per Gaia com per pel Experiment de Lents Gravitacionals amb base terrestre (OGLE). El segon esdeveniment de microlent, anomenat Gaia16aye, mostra una corba de llum molt interessant (figura anterior) i una història apassionant.

Gaia16aye ha estat objecte d'un seguiment molt intens des de terra i més de 6000 punts de dades han estat recollides per un equip de seguiment específic enel que participa el grup GaiaUB des del telescopi Joan Oró del Montsec. La corba de llum de l'esdeveniment exhibeix canvis característics en forma d'U i augments i disminucions de brillantor bruscs i sobtats. Aquestes característiques distintives són les típiques d'un esdeveniment de microlent quan la lent no és un objecte únic, sinó més aviat un parell. En aquest cas és probable que sigui un sistema binari d'estrelles.

Com es pot veure a la figura, el model prediu un altre fort augment en la brillantor que s'espera que succeeixi en la primera o segona setmana de novembre de 2016. Estem a l'espera per a la re-brillantor final predita, que ajudarà a resoldre el trencaclosques de la naturalesa exacta dels components del sistema binari.

Gaia16aye és l'exemple perfecte de la importància del seguiment d'Alertes Gaia amb base terrestre, dut a terme per professionals, i també pels astrònoms aficionats. En efecte, hauria estat bastant difícil de confirmar Gaia16aye com un esdeveniment de microlent sense l'extra de seguiment, i sens dubte hagués estat impossible saber la naturalesa binària de la lent, i les limitacions en els components del sistema.

Alertes de Gaia

El satèl·lit Gaia és una missió de l’Agència Espacial Europea per cartografiar la nostra Galàxia. Per tal de fer això, Gaia ha de revisar completament el cel una vegada i una altra durant cinc anys. Però mentre Gaia mira l’espai per fixar les posicions de les estrelles pot detectar milers d’objectes transitoris.

Un objecte transitori és quelcom en el cel que apareix, desapareix  o canvia. Alguns d’aquests objecte transitoris poden ser estrelles explotant com supernoves, o forats negres engolint estrelles. El projecte alertes de Gaia treballa per a trobar aquests fenòmens en les dades de Gaia, i anunciar-los al món a temps real.

Un cop es detecta un objecte transitori s’activa una alerta i una xarxa d’observatoris terrestres es posen en marxa per fer observacions i donar més informació sobre el fenomen.

El projecte d’alertes de Gaia pretén que els astrònoms amateurs i els estudiants també contribueixin a la investigació de les alertes fent observacions . La informació sobre les condicions de participació es pot trobar a: https://gaia.ac.uk/alerts

Telescopi Joan Oró

L’Observatori Astronòmic del Montsec amb el Telescopi Joan Oró és el tercer telescopi amb més contribucions al projecte d’alertes fotomètriques de Gaia.

Un bon seguiment dels fenòmens transitoris requereix que el telescopi sigui capaç de canviar immediatament la seva planificació per tal d’observar-los quan sorgeixen i el Telescopi Joan Oró té aquesta capacitat.

Més informació sobre l’Observatori del Montsec  a www.oadm.cat

Notícia a l'ESA

Notícia de la detecció a l'agost

Altres observatoris que han participat en aquesta imatge:

• AAVSO, USA
  • APT2, Italy