Festa de la Ciència de Barcelona 2016

El 18 i 19 de juny el Parc de la Ciutadella de Barcelona acull la desena edició de la Festa de la Ciència de Barcelona amb l’objectiu d’apropar la recerca científica que es fa a Catalunya a tots els públics.

Web Festa de la Ciència

Tallers i microxerrades sobre astronomia i meteorologia proposades pels membres de la facultat

Tallers

FLOODUP!

Montserrat Llasat-Botija, Grup GAMA, Department de Física Aplicada UB

18/06/2016, 11:20 i 13:45

Crea un mapa de l’impacte de les inundacions i d’altres riscos naturals del nostre territori mitjançant l'aplicació per a mòbil FloodUp. Descobreix també quins són els camins de l'aigua a la ciutat.

FLOODUP és una aplicació per dispositius mòbils que permet veure i compartir observacions d'inundacions i els seus efectes. L’usuari també pot trobar, aportar i compartir informació sobre altres fenòmens relacionats: llocs que puguin estar en risc, testimonis d'inundacions històriques, infraestructures de protecció, entre d’altres.

Aquesta App ha estat desenvolupada pel grup GAMA de la Facultat de Física de la UB i s'emmarca dins del projecte de mobilitat de la Universitat de Barcelona. Projecte finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia – Ministeri d'Economia i Competitivitat.

ALADIN LITE

Eduard Masana ICCUB (IEEC-UB)
18/06/2016, 16:05

El Centre de Dades de Estrasburg (CDS) és una referència imprescindible per als astrònoms professionals. Aquest centre recull un gran nombre de catàlegs astronòmics i en proporciona accés a través de diverses eines. Una d'aquestes eines és Aladin, que permet combinar i analitzar dades de catàlegs de forma visual.
Existeix una versió reduïda d'aquesta eina, Aladin Lite (desenvolupada pel CDS), que es pot usar fàcilment des del telèfon mòbil i que ens permetrà explorar com es veu el cel amb diferents longituds d'ona, usant les dades de diversos catàlegs disponibles a través dels serveis del CDS.
Visualitzarem diversos objectes interessants usant aquesta eina, i aprendrem quina informació en podem extreure amb cada tipus de dada.

Microxerrades

MISSIÓ GAIA: LA VIA LÀCTIA A FONS
Mercè Romero ICCUB (IEEC-UB)
18/06/2016, 12:05

Viatja amb la sonda Gaia, a més d’un milió de kilòmetres de la Terra, per crear un mapa de mil milions d’estrelles de la Via Làctia, la nostra galàxia, i estudiar el seu origen i evolució.

CANVI CLIMÀTIC
Carme Llasat, Facultat de Física, UB

18/06/2016, 17:15

El canvi climàtic ha guanyat actualitat desprès de la Cimera de París (la COP21) i la publicació del 5è Informe del Canvi Climàtic. Indaga en els aspectes clau i els coneixements més recents sobre aquest fenòmen, les seves causes i conseqüències i posa’t al dia dels coneixement més actuals.

LA DETECCIÓ D'ONES GRAVITATÒRIES
Jordi Miralda ICCUB (IEEC-UB)

18/06/2016, 19:15
Una de les fites recents més destacades de l’astrofísica ha estat la detecció directa d’ones gravitatòries generades per la fusió de dos forats negres en un de sol. Descobreix com s'ha aconseguit i per què ha estat tan difícil detectar aquest tipus d’ones.