Acord entre Espanya i Japó per instal·lar quatre nous telescopis Cherenkov a l’illa de La Palma

​Els instruments formaran part de la futura Xarxa de telescopis Cherenkov de l’Hemisferi Nord (CTA-Nord) a l’Observatori del Roque de los Muchachos

El 13 d’abril la secretaria d’Estat de R+D+I, Carmen Vela, ha presidit amb el viceministre d’Educació, Cultura, Esport, Ciència  i Tecnologia japonès, Tsutomu Tomioka, la signatura de l’acord de col·laboració per a la construcció i instal·lació de quatre telescopis Cherenkov a l’Observatori del Roque de los Muchachos, a l’illa de La Palma dins del consorci CTA (Cherenkov Telescope Array o Xarxa de Telescopis Cherenkov). L’acord s’ha signat a Tokio per Rafael Rebolo, director de l’Institut d’Astrofísica de Canàries (IAC), i Takaaki Kajita, director de l’Institut d’Investigació de Raigs Còsmics de la Universitat de Tokio (ICRR, per les seves sigles en anglès).

El grup de l’Institut de Ciències del Cosmos (IEEC-UB) i del Departament de Física Quàntica i Astrofísica liderat per Josep Maria Paredes i Marc Ribó ha participat en la definició dels objectius científics del consorci i estan involucrats en el disseny i producció de la microelectrònica per a les càmeres de CTA.

Sobre el consorci CTA

El consorci CTA està format per més de 1.200 científics que treballen en 200 centres de recerca de 32 països, sent Espanya i Japó els dos majors contribuents a CTA-Nord. El seu objectiu és la construcció d’una infraestructura per a la detecció i investigació de raigs gamma de molt alta energia que proporcionaran informació sobre els fenòmens més violents i extrems que ocorren en l’Univers.

El Ministeri d’Economia i Competitivitat ha sumat esforços amb altres entitats internacionals i nacionals per al projecte CTA-Nord a Espanya, aportant 40 milions d’euros, fet que suposa la meitat del cost total de la seva construcció.

La infraestructura CTA està formada per dos observatoris, un a cada hemisferi del planeta. La xarxa estarà formada per uns 120 telescopis distribuïts entre els dos hemisferis. L’Observatori CTA- Nord s’emplaçarà a l’Observatori del Roque de los Muchachos, de l’illa de La Palma, mentre que CTA-Sud s’ubicarà a les instal·lacions de l’Observatori Europeu Austral (ESO) al Paranal (Xile).

Més informació:

Divendres, 15 Abril, 2016