Inauguració de la nova exposició "Telescopi Assumpció Català"

El proper divendres 4 de març al Centre d'Observació de l'Univers del Parc Astronòmic Montsec, d'Àger, s'inaugurarà la nova exposició itinerant "Telescopi Assumpció Català".

El Telescopi Assumpció Català serà el primer de l'estat espanyol en portar el nom d'una dona.

Maria Assumpció Català i Poch, va ser la primera astrònoma professora numerària en una universitat espanyola. Exercí de professora a la Universitat de Barcelona des de 1953 fins al 1990 i el 2004 hi va ser nomenada professora emèrita amb caràcter honorífic. Les seves investigacions es van centrar en l'estudi del sistema solar, l'astrometria i l'astronomia galàctica.

La inauguració de l'exposició es realitza en motiu del bateig d'aquest nou telescopi, un reflector Dall-Kirkham de 50 cm de diàmetre que es troba al nou observatori aula del Centre d'Observació de l'Univers. L'observatori aula és un espai que d'estructura circular amb vuit pantalles conectades al telescopi que permet  que setanta persones assegudes observin simultàniament el cel del Montsec.

L'exposició consta de 14 plafons on s'explica qui era Assumpció Català, quins eren els seus camps d'investigació i com han evolucionat, així com, quines característiques te el nou telescopi i el Parc Astronòmic Montsec.

L'elaboració dels continguts de l'exposició ha anat a càrrec del professorat del Departament d'Astronomia i Meteorologia, membres del Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) i de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).

Podeu trobar la versió digital de l'exposició en aquest enllaç