Primera tesi doctoral sobre el processat inicial de les dades de la missió Gaia

“High Performance computing of massive astrometry and photometry data from Gaia” és la primera tesi dedicada al processat inicial de les dades de la missió Gaia. L’autor és Javier Castañeda, investigador del Departament d'Astronomia i Meteorologia, i la lectura tindrà lloc el proper dimarts 15 de desembre de 2015 a la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona.

Gaia és una missió espacial astromètrica molt ambiciosa que va ser adoptada pel programa cientí­fic de l’Agència Espacial Europea (ESA) l’octubre de 2000. Té com a objectiu la mesura de molta precisió de les posicions, moviments i paralaxes (distàncies) de més de mil milions d’estrelles i objectes galàctics. També donarà informació sobre brillantor, color, velocitat radial, òrbites i altres paràmetres. Gaia requereix d’un processat de dades molt exigent tan en volum de dades com en poder de processat. El tractament de les dades de Gaia s’ha designat com un procés iteratiu de diversos sistemes, en el que cadascun resol un aspecte diferent del procés de reducció de dades.

En aquesta tesi, Javier Castañeda, sota la direcció de Claus Fabricius i Jordi Torra, explica el disseny i la implementació del sistema IDU (Intermediate Data Updating). IDU és el sistema de ca libració de l’instrument i processat de dades més exigent tant en volum de dades com en poder de processat de Gaia. Sense aquest sistema, Gaia no podria proveir l’alta precisió esperada. IDU és doncs fonamental per a aconseguir la convergència òptima del procés iteratiu en el que es basa tot el processat de dades de Gaia.

Dilluns, 14 Desembre, 2015